SamenScholen is een uniek school community art programma
voor jongeren in het voortgezet onderwijs en heeft als doel jongeren
weer met zichzelf en elkaar te verbinden. Marijke en haar muzikale
side-kick gaan op school met de leerlingen aan de slag. De aula of de
gymzaal wordt het kloppend hart van de school, waarin plezier,
openheid en aandacht centraal staan. Jongeren gaan de vloer op met
oefeningen afkomstig uit het theater, psychologie, medische wetenschap
en mindfulness. Marijke is spelleider en schiet daarnaast in en uit
verschillende rollen om situaties en theorie zichtbaar en invoelbaar te
maken. Illustraties en filmpjes zijn een wezenlijk onderdeel van het
programma. Er is zowel ruimte voor interactie en discussie als voor
reflectie en stilte. Humor en muziek zijn belangrijke pijlers waarbij
veiligheid de bodem onder het programma is.
Leerlingen voelen zich hierna beter over zichzelf, hebben
lol gehad met elkaar, zijn meer ontspannen, weten meer over ‘wie ben ik’
en ‘wat voel ik’. Ze zijn gezien en gehoord, hebben ervaren dat ze goed
zijn zoals ze zijn, zijn uit hun hoofd in hun lijf gekomen en hebben
bewustwording gekregen over zichzelf én in relatie tot de ander.
Het slechte mentale welzijn van jongeren gaat Marijke aan
het hart en ze is geraakt door hoe leerlingen zich voelen. Ze verdiept
zich al langere tijd in dit onderwerp en heeft hierover uitgebreid research gedaan. Ze ziet de
problematiek ook terug bij haar eigen kinderen, hun klasgenoten,
medeleerlingen en vrienden.
Het is haar zielsmissie om met persoonlijk vakmanschap dit gevoel bij jongeren om te draaien.
Sander Soto – docent aan de Yuverta Mavo Aalsmeer – “Marijke heeft oog voor het welzijn van onze leerlingen. Hierdoor is elke workshop weer net even anders en worden ze op maat aangeboden. Onze leerlingen zijn in de basis niet zo ‘outgoing’, maar door leuke werkvormen van Marijke zie je hen toch uit hun schulp kruipen en meedoen”.